Kosttillskott för en normaltränande

Jag ska börja med att säga att jag inte har särskilt stor koll på kosttillskott mer än de jag själv använder för tillfället och mer en översiktlig kunskap. När jag var yngre hade jag nog mer koll eftersom jag var mer intresserad nu.

Visst kan det som pt vara bra att ha koll men om en klient frågar är det idag sjukt lätt att kolla upp om jag inte har koll. De flesta av mina klienter behöver heller inte använda sig av sina kosttillskott. Några använder någon form av koffeintillskott för att de får eller upplever att de får en kick och kan träna hårdare då. Proteinpulver används av några efter att de styrketränat för att förbättra resultaten eller som mellanmål eftersom det är lätt att ha med sig.

De får gärna använda kosttillskott så länge de har ett bra syfte med det. Jag använder ju själv en del kosttillskott så vore ju dubbelmoral av mig att säga att de inte får det. Men om de inte har någon nytta av kosttillskott så är det ju bara slöseri med pengar. Jag läste nyligen ett intressant inlägg på träningslära.se om att faktiskt den normaltränade kan ha nytta av att ta proteinpulver för att förbättra sina resultat och sin kost:
http://traningslara.se/metro-om-proteinpulver/

Själv använder jag proteinpulver, aminosyror, ibland maltodextrin om jag behöver få energi snabbt ( t.ex. mellan dubbelpass), kreatin i perioder (då i form av någon pwo) och koffein.

Ibland funderar jag dock om jag inte tar för mycket koffein, om jag verkligen behöver det eller om jag bara tar det på rutin.

Varför tar jag kosttillskott då? Till största del tar jag dem för att kunna träna hårdare. Sen om de verkligen får min kropp att kunna träna hårdare eller om de funkar som placebo så att ”min hjärna” får mig att träna hårdare är kanske en fråga man bör ställa sig.

Som personlig tränare tycker jag att man behöver ställa sig följande frågor om en klient ska ta kosttillskott:
– Vad är syftet med att klienten ska ta kosttillskottet?
– Behövs det verkligen eller funkar det med vanlig mat?
– Är det värt klientens pengar?

 

Vill du läsa mer om kosttillskott kan du kolla här:

Kreatin:
http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/
http://www.styrkelabbet.se/kreatin/

Aminosyror & Proteinpulver:
http://traningslara.se/aminosyror/
http://traningslara.se/effekten-av-proteinpulver-och-styrketraning-under-12-veckor/

Koffein & Pwo
http://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s